vrijdag 15 juli 2011

Langs de Franse kust

Uitgezwaaid door Bob en Jeanine (zie foto's) verlaten we maandag 11 juli de thuishaven en varen richting sluis. Het is zonnig, beetje sluierbewolking en weinig wind. Bij Zeebrugge is de wind op en zetten we de motor bij. Bij Nieuwpoort hield de stroom op, dus voor de nacht afgemeerd in de Koninklijke jachthaven.
Dinsdagochtend om 5.30 uur vertrokken om de harde wind vóór te zijn. Duinkerken of Dover. Flinke zee, maar het is heerlijk zeilen met een ruime wind. We gaan zo’n 7 knopen door het water. In de buurt van Duinkerken zien we het slechte weer aankomen: het wordt dus Duinkerken. We discussiëren of we verder gaan via Engeland of Frankrijk. Gezien de weersontwikkeling wordt het Frankrijk.
Woensdagochtend rust: we hebben pas ’s middags stroom mee. We liggen aan lager wal met twee aanliggers. Een buurman die richting noord vertrekt, neemt tijdens het wegvaren met zijn gashendel van de BBM bijna ons zonnepaneel mee. De steunen zijn verbogen. De nieuwe aanligger boort bijna zijn boeg in ons schip: met moeite kunnen we hem afhouden.
Intussen het bekende beeld bij het weerbericht en op de steiger: overwegend mannen die het weerbericht bespreken en dubben om wel of niet te gaan. Windkracht 5 of 6 met vlagen 7. Iedereen heeft zijn eigen overwegingen. Onze buurman haalt zijn schouders op en rolt nog maar eens een shaggie. Ach een beetje wind…. Een ander buurman zegt niet te gaan: we zijn met vrienden en het is al heel wat dat ‘zij’ tot hier gekomen is, dus we moeten niet forceren. Anders wil ze nooit meer.
Om half drie vertrekken we. Eerst nog even de reefknuttels in het grootzeil doen en met 1 rif varen we de haven uit. Flinke golven, maar met ruime to halve wind goed bezeild. We bruisen er van tussen met gemiddeld zo’n 8 knopen over de grond. Er staat ongeveer 20 tot 22 knopen wind. Bij Calais veel ferries, we hoeven maar één keer uit te wijken. De zee wordt steeds rustiger en als we voorbij Cap Gris Nez zijn, neemt de wind af tot zo’n 12 knopen en is de zee glad en kalm. Om half negen meren we af en een uurtje later tollen we de kooi in.
Het plan was om donderdag richting Fécamp te vertrekken, maar ’s ochtends zijn we allebei erg moe en zien we op tegen een tocht van 12 uur. Ook staat de wind niet gunstig. We besluiten het rustig aan te doen en ’s middags naar Dieppe te varen. Een onaangename bumpie tocht met veel golven. Hier wachten we op beter weer want er komt een vette depressie onze kant uit met harde ZW wind en regen. Het schiet dus nog niet zo erg op!

1. Hoi Ria,

Ook al wil het zeilen nog niet zo vlotten, toch klinkt het heerlijk. Hebben jullie nu nog steeds slecht weer?
    Hier nog de laatste loodje met werken en daarna vakantie. Zie ik erg naar uit...lekker niks doen. We hebben lastminute tickets naar Spanje geboekt, vanaf Maastricht, naar Jelto zijn tante. Dus voor ons straks twee weken zon, zee en relatieve rust.
    Tot snel in oktober, liefs Ellen