dinsdag 20 maart 2012

Klussen aan boord

Tussen de bezoeken door klussen we aan de boot. Deze winter is er heel wat kapot gegaan en dat moet dus gerepareerd worden. De boordkachel is nog steeds stuk, maar gelukkig hebben we het goed warm gekregen met de twee elektrische kacheltjes. Maar als we vertrekken en voor anker liggen, hebben we geen elektriciteit. Onze klusjesman denkt dat een sensor kapot is en we bestellen een nieuwe in Nederland. Wij denken dat er meer aan de hand is en halen de hele kachel uit elkaar. Dan blijkt dat de branders helemaal vervuild zijn doordat we gewone petroleum gebruikt hebben. Alles is pikzwart en verstopt met roet. We schrapen al het vuil weg en spoelen alle onderdelen goed door met de uiteindelijk toch gevonden alcohol. Daar zijn we een paar uur zoet mee. We bestellen nog meer onderdelen en zetten de kachel weer in elkaar. Met behulp van de klusjesman, die half in onze bakskist verdwijnt, en met veel gekreun en gevloek wordt de kachel aangesloten en blijkt het, hoera, weer te doen.

Volgende de klus: het ankerlicht werkt niet. We hijsen een nogal stevige man de mast in. Onze gepensioneerde elektricien helpt mee de dikzak de mast in te lieren, maar heeft te lage bloeddruk en gaat bijna onderuit. Eerst lijkt de lamp kapot te zijn, dus ik sprint op de fiets naar Sopromar, de werf. Die heeft de lamp niet en kan hem ook niet bestellen. Bij terugkomst blijkt het de lamp niet te zijn. Een paar dagen later lieren we een wat lichtere man naar boven die constateert dat door corrosie de fitting niet meer goed werkt. In Nederland zet je er dan een nieuwe in, maar hier in Portugal proberen ze alles te repareren. Wij vinden echter nog een nieuwe fitting in onze reservevoorraad en die wordt er (weer de man naar boven lieren) ingezet. En ja, het ankerlicht doet het weer. We zijn er in totaal wel anderhalve dag mee bezig geweest.

Verder werken we de romp een beetje bij: de laklaag op de verf laat langzaamaan los onder invloed van de zon en dat geeft lelijke witte vlekken, alleen aan stuurboord. We zijn niet echt tevreden over het resultaat, ’t is een beetje lapwerk. Op een later moment, als de boot uit het water gaat, pakken we het wat rigoureuzer aan, de grootste vlek is nu weggewerkt. Ook werkt de gashandel van de motor niet meer soepel: losdraaien, schoonmaken en smeren.

Het installeren van alle programma’s op de nieuwe computer neemt ook een flink aantal uren, zeg maar dagen, in beslag. Er wordt nieuw relingdraad geïnstalleerd, schroeven in het teakdek vervangen, teak schoongeboend, ketting en slotje gekocht voor de bijboot en ga maar door.

Dan nog een aantal klussen op de boot van zwager en zus: er moeten grotere gaten voor de ramen in het aluminium worden gezaagd. Klinkt eng, maar met slijpschijf en decoupeerzaag valt dat heel erg mee. De nieuwe ramen komen in een megapakket uit Nederland aan en passen goed in de nieuwe gaten.

Langzamerhand strepen we alle klussen af totdat het lijstje afgewerkt is. Bijna klaar voor vertrek!









1 opmerking:

  1. Wim v.d. Coelen21 maart 2012 om 10:17

    Hallo hardwerkende werledreizigers. Op de eerste plaats bedankt voor de felicitaties. Dat je daar nog aan denkt met al die klussen die jullie moeten doen of gedaan hebben. Ik lees dat jullie je reis gaan vervolgen. Waar gaat de reis naar toe? Zuid Amerika, China, Indonesië?? De wereld is groot. Lijkt me een mooie ervaring maar niet op zee. Ik wordt al zeeziek als ik op een pontje de maas over moet. Hier in Nederland gaat alles zijn gangetje. Er gebeurd van alles en nog wat maar de gewone man moet gewoon werken voor een gewoon loon en geeft dat loon daarna niet uit maar zet het op de spaarbank. Economie groeit dan dus niet meer. Och vertel eens wat nieuws. Ja 60 jaar heeft ook zijn voordelen zoals jullie ongetwijfeld weten. Alles kan en mag wat rustiger. Ik heb een spreuk gelezen die ik wel geinig vond over het gereiken van de 60 jarige leeftijd. "Ik heb de leeftijd bereikt dat eten belangrijker is dan seks. Daarom heb ik een spiegel boven de eettafel gehangen."
    Nou ja..... Hoe dan ook ik voel me goed en het gaat goed, dus ... laat maar gaan. Zorg dat jullie gezond blijven en val niet uit de boot. Veel plezier en een behouden vaart.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen